نشخوار فکری

چگونه با نشخوار فکری مقابله کنیم؟
نشخوار فکری افکاری منفی هستند که درذهن افراد شکل می گیرد .این افکار در نتیجه روی دادن یک اتفاق یا موضوعی در فرد ایجاد می شوند.
در واقع وقتی بیش از اندازه یک مسئله را در ذهن تجزیه و تحلیل می کنید، دچار نشخوار فکری شده اید. فرد در چنینی شرایطی به هیچ راه حلی فکر نمی کند، بلکه مدام با خود کلنجار می رود.

وقتی در یک چرخۀ نشخوار فکری گیرمی‌کنید، خارج شدن از آن دشوار است. نشخوار فکری تمایل به تحلیل مکرر و منفعلانه مشکلات و نگرانی هاست؛ بدون اینکه،
اقدامی برای ایجاد تغییرات مثبت صورت بگیرد. وقتی این افکار دائماً تکرار می شوند یا فقط روی جنبه‌های منفی متمرکز می‌شوند، زمانی که ذهنتان درگیر اینگونه افکار می‌شود، بسیار مهم است که هر چه سریع‌تر آنها را متوقف کنید تا شدیدتر نشوند. نشخوار فکری یک اختلال روانی نیست بلکه با برخی از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس فکری-عملی همایند است. با این وجود در صورتی که به دفعات زیاد و با شدت بالا بروز کند می‌تواند سلامت روانی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.
افسردگی با نشخوار فکری درآمیخته شده؛ یعنی اگر نشخوار را کنترل نکنید این باعث می‌شود تا افراد دچار اختلال افسردگی هم بشوند؛ بنابراین می‌تواند این دو را آمیخته دانست.
،چون افراد افسرده انگیزه برای فکر کردن ندارند، نمی‌توان گفت افسرده‌ها دچار نشخوار فکری می شوند؛ چون انگیزه‌ای ندارند و اصلا بسیاری از اوقات حوصله فکر کردن ندارند.
ولی می توان گفت: بیشتر افرادی که دچار نشخوار ذهنی هستند، دچار اختلال افسردگی نیز می‌شوند.
راههایی برای مقابله نشخوار فکری

با ذهن آگاهی افکار را دور کنید
وقتی در حال نشخوار فکری هستیم، ذهن ما بارها و بارها در حال فکر کردن به نکات منفی است. اما اگر به موقعیتی که ذهن ما را درگیر کرده است، به شکلی متفاوت فکر کنیم، ممکن است بتوانیم چرخه آن را متوقف کنیم.

پرداختن به افکار را به تاخیر بیندازید

می‌توانید در طول روز، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای فکر کردن به نگرانی‌های خود کنار بگذارید و در سایر زمان‌ها، دیگر به این افکار منفی و مزاحم فکر نکنید. سعی کنید فکرکردن به افکار منفی و مزاحم را به این زمان خاص محدود کنید و در مواقع دیگر، به خود یادآوری کنید که بعداً فرصتی برای فکر کردن به این افکار خواهید داشت.

افکار را از منفی به مثبت بنویسید

افکاری که در نشخوار فکری ذهن ما را درگیر می‌کنند، عموماً فقط به دلیل منفی بودن مشکل‌ساز هستند. با منحرف کردن ذهن به سمت افکار مثبت، می‌توانید از نشخوار فکری به نفع خود استفاده کنید. می‌توانید انواع روش‌های مثبت اندیشی را برای رسیدن به این هدف امتحان کنید.
با فکر کردن به بدترین سناریو از شر افکار خلاص شوید
شاید عجیب به نظر برسد اما با فکر کردن به بدترین سناریوی ممکن، می‌توانید تا حد زیادی از شر افکار منفی خلاص شوید. کافی است از خودتان دو سؤال زیر را بپرسید:
بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟
آیا می‌توانم آن را اداره کنم؟

به‌احتمال‌زیاد، پاسخ شما به این دو سؤال مثبت است.
شما از آن چیزی که فکر می‌کنید قوی‌تر هستید. به یاد داشته باشید، گاهی اوقات، سختی‌ها و مشکلات می‌توانند به بزرگ‌ترین عامل رشد ما تبدیل شوند.

افکارتان را روی کاغذ بنویسید

نوشتن افکارتان می‌تواند به سازمان‌دهی آن‌ها کمک کرده و کمی از پریشانی و نگرانی شما بکاهد. نوشتن افکار روی کاغذ، می‌تواند اولین گام برای پیدا کردن یک راه‌حل درست و عملی برای مشکل شما باشد. در برخی از افراد، رها کردن این مشکلات و افکار منفی، با نوشتن آن‌ها روی کاغذ ساده‌تر می‌شود.

https://telegram.me/PHD_motahari_channel

درخواست مشاوره